υγεία

Ύπνος ΜΕ ή ΧΩΡΙΣ μαξιλάρι;

Ανάγνωση σε 4′

Το μαξιλάρι πριν από χιλιάδες χρόνια

Η ιδέα του μαξιλαριού χρονολογείται περίπου 9000 χρόνια πριν στη Μεσοποταμία όταν οι άνθρωποι χρησιμοποιούναν πέτρινους λίθους για να ανασηκώνουν το κεφάλι τους κατά τη διάρκεια του ύπνου.

Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι πιστεύεται επίσης ότι ξάπλωναν με το κεφάλι τους πάνω σε πέτρα για να αποτρέψουν έντομα να μπουν στα αυτιά, το στόμα και τη μύτη τους. Οι αρχαίοι Κινέζοι χρησιμοποιούσαν κεραμικά, πέτρινα ή ξύλινα μαξιλάρια. Οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι χρησιμοποίησαν μαξιλάρια από ύφασμα που ήταν γεμισμένα με φτερά ή άχυρο.

Ενώ τα περισσότερα από αυτά τα μαξιλάρια μοιάζουν μάλλον άβολα, υποδεικνύουν ότι οι άνθρωποι πάντα αναζητούσαν τρόπους για να ανασηκώσουν το κεφάλι τους στη διάρκεια του ύπνου. Και αυτό είναι μία σαφής ένδειξη ότι το μαξιλάρι έχει τη χρησιμότητά του. Πότε όμως;

Είναι θέμα προτίμησης;

Κάποιοι από εμάς κοιμούνται καλύτερα χωρίς μαξιλάρι και άλλοι χρειάζονται 2 ή και 3 ακόμη για να νιώθουν άνετα τη νύχτα. Είναι λοιπόν θέμα προτίμησης και μόνο, ή υπάρχει κάποια λογική πίσω από τη χρήση του μαξιλαριού;

Η αλήθεια είναι ότι το σώμα μας είναι πολύ καλό στο να εξοικειώνεται με οποιαδήποτε κατάσταση, και έτσι, αν έχουμε συνηθίσει να κοιμόμαστε με μαξιλάρι, ο λόγος που νιώθουμε άνετα είναι ότι το σώμα μας το έχει συνηθίσει. Παρόλα αυτά, αν ο τρόπος αυτός δεν είναι ο σωστός, δυστυχώς θα δούμε τα αποτελέσματα της επιλογής μας μετά από καιρό, μετά την εμφάνιση ενός χρόνιου πόνου στον αυχένα, στην πλάτη ή στα χέρια, αλλά ενδέχεται να δημιουργηθούν και νευρολογικά προβλήματα από την παρεμπόδιση κάποιου νεύρου στη διάρκεια του ύπνου.

Ο τρόπος που κοιμόμαστε

Στην πραγματικότητα, το αν μάς ωφελεί ή όχι το μαξιλάρι, εξαρτάται από τη στάση στην οποία κοιμόμαστε τη νύχτα.

Δεν υπάρχει ιδανική στάση για όλους. Για παράδειγμα, τα νεογέννητα μωρά συνιστάται να κοιμούνται ανάσκελα για να αποτρέψουν το σύνδρομο αιφνίδιου θανάτου (SIDS), αλλά ο ύπνος μπρούμυτα είναι εντάξει από τη στιγμή που μπορούν να αλλάξουν θέση από μόνα τους. 

shutterstock_35515834

 

Οι έγκυες γυναίκες, από την άλλη πλευρά, δεν πρέπει να κοιμούνται ανάσκελα, γιατί η θέση αυτή μειώνει τη ροή αίματος προς τη μήτρα.

shutterstock_699220843

 

«Ο τρόπος με τον οποίο ένα άτομο κοιμάται, εξαρτάται από την κατάσταση που το σώμα του παρουσιάζει στην τρέχουσα περίοδο», λέει ο Lee Albert, ένας νευρολόγος και συγγραφέας του «Live Pain-Free Without Drugs or Surgery». Δεν υπάρχει κάποιος τρόπος που να ενδείκνυται για όλους. Από τους τρεις τρόπους ύπνου – ανάσκελα, μπρούμυτα ή στο πλάι – υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα για τον κάθε ένα. “

Ακολουθούν μερικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των διαφόρων θέσεων ύπνου:

Ύπνος Ανάσκελα

Σύμφωνα με τον οδοντίατρο Ronald C. Auvenshine, ο ύπνος ανάσκελα δεν ασκεί πίεση στο σαγόνι, προσφέρει κατάλληλη στήριξη στο κεφάλι, το λαιμό και τους ώμους, και παρέχει την καλύτερη ευθυγράμμιση του σώματος, κρατώντας τη σπονδυλική στήλη, το λαιμό και το κεφάλι σε μια ουδέτερη θέση.

Ο ύπνος ανάσκελα είναι επίσης καλός για την υγεία της σπονδυλικής στήλης και του αυχένα, διατηρώντας την πλάτη ευθεία και όχι σε συστροφή, λέει η φυσιοθεραπεύτρια Julie Byrt.

Ο ύπνος ανάσκελα, αν και απαιτεί κάποια προσπάθεια για να τον συνηθίσουμε, είναι επίσης καλύτερος για την πρόληψη των ρυτίδων, σύμφωνα με μια μελέτη του Aesthetic Surgery Journal. “Ο ύπνος  όλη τη νύχτα με το πρόσωπο εκτεθειμένο στον αέρα – και όχι ζαρωμένο πάνω σε ένα μαξιλάρι – οδηγεί σε λιγότερες ρυτίδες στο πρόσωπο,” λέει η Byrt.

Ωστόσο, ο ύπνος ανάσκελα δεν είναι για τους ανθρώπους που ροχαλίζουν. Συμβάλλει στην εφμάνιση της υπνικής άπνοιας, μιας κατάστασης κατά την οποία η γλώσσα και οι μαλακοί ιστοί στο πίσω μέρος του λαιμού εμποδίζουν την αναπνοή. 

Ύπνος στο πλάι

«Ο ύπνος στο πλάι ή ανάσκελα είναι συχνά ο πιο χρήσιμος για τον πόνο στην πλάτη», σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Χειροπρακτικής

Όμως, δεν είναι και οι δύο πλευρές το ίδιο. Εάν κοιμάστε από τη δεξιά πλευρά, μπορεί να επιδεινώσετε τις καούρες, σύμφωνα με έρευνα της Αμερικανικής Ιατρικής Εταιρείας (American Medical Association). “Εάν έχετε πεπτικά προβλήματα, είναι καλύτερο να κοιμάστε στην αριστερή σας πλευρά για να διευκολύνετε τη φυσική ροή αίματος, λόγω του σχήματος του στομάχου”, όπως δήλωσε ο Kenan Trebincevic από τον οργανισμό Performance Physical Therapy and Wellness στην περιοχή της Νέας Υόρκης.

Επίσης, ο ύπνος στο πλάι θα π

Ύπνος μπρούμυτα

Η κύρια θέση που πρέπει να αποφύγουμε είναι να κοιμόμαστε μπρούμυτα.

“Μπρούμυτα είναι συνήθως η χειρότερη θέση για ύπνο, όπως και ο ύπνος στο πλάι με το ένα χέρι κάτω από το κεφάλι μας”, λέει ο οδοντίατρος Auvenshine. «Σε αυτές τις θέσεις η στάση μας είναι απόλυτα λανθασμένη» και μπορεί να επιδεινώσει τον πόνο των γνάθων και του προσώπου.

Σύμφωνα με το WebMD, 63% των Αμερικανών κοιμούνται στο πλευρό τους, μόνο το 14% ανάσκελα και το 16% μπρούμυτα. Στη Μ.Βρετανία τα ποσοστά είναι 69%, 13, και 7. Πιθανότατα λοιπόν, παραπάνω από το μισό του πλυθησμού κοιμάται στο πλάι.

Αλλά οι θέσεις ύπνου μας είναι εύπλαστες – αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου. Για να συνηθίσουμε σε μία υγιέστερη στάση ύπνου, μπορεί να χρειαστεί κάποια πρακτική και υπομονή.

Το ερώτημα λοιπόν παραμένει,

Ύπνος με μαξιλάρι ή χωρίς;

Αν υποθέσουμε ότι θέλουμε να διατηρήσουμε τη φυσική στάση του σώματός μας και στον ύπνο, για τον ύπνο στο πλάι που είναι και ο πιο κοινός, χρειαζόμαστε ένα στήριγμα που να καλύπτει την απόσταση από το κρεβάτι που είναι ο ώμος μας, ως το αυτί μας, ενώ για τον ύπνο ανάσκελα, ο ύπνος χωρίς μαξιλάρι “ακούγεται” πιο λογικός. Τον ύπνο μπρούμυτα είναι καλύτερο να τον αποφεύγουμε, άρα το αν θα έχουμε μαξιλάρι ή όχι δεν έχει και τόση σημασία.

Οι επιπλέον ενδείξεις της Αμερικανικής Ένωσης Χειροπρακτικής μπορούν επίσης να ληφθούν υπ’όψη, και είναι:

  • Στον ύπνο στο πλάι, βάζουμε ένα μαξιλάρι ανάμεσα από τα πόδια μας
  • Στον ύπνο ανάσκελα, βάζουμε ένα μαξιλάρι κάτω από τα γόνατά μας

Αν αλλάζουμε στάσεις κατά τη διάρκεια του ύπνου, καλό είναι να βάζουμε ή να βγάζουμε και το μαξιλάρι ανάλογα.

Παραπομπές

  1. Sleepnumber.com – ‘What’s Your Sleep Position: Back, Side, or Stomach?’ Web.
  2. Sullivan, Kristin. Livestrong.com – ‘A Comparison of Sleeping Positions.’ Web.
  3. DrWeil.com – ‘Do You Need A Pillow For Sound Sleep?’ Web.
  4. Hudson, Robert J. Snorenation.com – ‘Is It Better To Sleep Without A Pillow?’ Web.

About the author

MyCare

Το MyCare είναι ένας οδηγός για το πώς μπορούμε να ζούμε φυσικά με ασφάλεια, εκμεταλλευόμενοι παράλληλα όλες τις δυνατότητες που μάς προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία.