Ανάγνωση σε 3′
Σε όλους μας αρέσει να αγοράζουμε πράγματα. Είναι στη φύση μας, ή μάς το έχουν περάσει οι γονείς μας ή τα πρότυπα που περνάνε τα μέσα ενημέρωσης, αλλά η ιδέα ότι η ευτυχία έρχεται με το τέλειο σπίτι, το πιο γρήγορο αυτοκίνητο, τα πιο τρέντι ρούχα, και ένα Facebook account γεμάτο με likes στις φωτογραφίες των νέων μας αποκτημάτων, είναι εσφαλμένη.
Κάθε δευτερόλεπτο ακούμε ένα αγόρασε, αγόρασε, αγόρασε από τα emails που δεχόμαστε, από τις διαφημίσεις, από τα Facebook posts. Αλλά όλοι ξέρουμε ότι η χαρά από τις αγορές διαρκεί ελάχιστα, μέχρι να συνηθίσουμε την παρουσία αυτών των πραγμάτων στη ζωή μας και μετά δεν μας κάνουν καμία αίσθηση.
Μια πρόσφατη έρευνα, όμως, από το Πανεπιστήμιο του Σαν Φρανσίσκο, δείχνει ότι τα χρήματα που ξοδεύουμε για εμπειρίες διαρκούν περισσότερο και μάς κάνουν περισσότερο χαρούμενος. Η χαρά από τις αγορές φεύγει γρήγορα, αλλά η χαρά από τις εμπειρίες διαρκεί όσο διαρκούν οι αναμνήσεις, δηλαδή για ένα πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Την επόμενη φορά λοιπόν που θα είστε στις μαύρες σας, και θα σκέφτεστε πράγματα που θέλετε να αγοράσετε, θυμηθείτε αυτά τα πέντε πράγματα που θα διαβάσετε παρακάτω.
Είναι τα μικρά πράγματα
Το μέγεθος της αγοράς δεν μετράει στην ευτυχία. Πολλοί συνδυάζουν το μέγεθος του λογαριασμού με το μέγεθος της απόλαυσης και σε ένα βαθμό έχουν δίκιο. Η ευχαρίστηση από την αγορά ενός σπορ αυτοκινήτου είναι μεγαλύτερη από την αγορά ενός ακριβού γεύματος. Αλλά η ευχαρίστηση της οδήγησης θα ξεθωριάσει γρήγορα στο μυαλό μας ενώ με τα ίδια χρήματα θα μπορούσαμε να τρώμε έξω με φίλους μας για χρόνια. Η ανάμνηση των γευμάτων θα κρατήσει πολύ περισσότερο.
Επίσης, οι άνθρωποι που έχουν περισσότερες κοινωνικές επαφές, ζούνε περισσότερο, έχουν καλύτερη υγεία, λιγότερη κατάθλιψη και συναισθήματα απομόνωσης.
Μικρά έξοδα σε αγορές με κοινωνικό χαρακτήρα όπως γεύματα, έξοδοι για ποτό, συναντήσεις με φίλους, εκδρομές, δημιουργούν εμπειρίες που μένουν.
Είναι καλύτερα να δίνεις από το να παίρνεις
Ελάχιστα πράγματα δίνουν την ίδια ευχαρίστηση με την προσφορά στους άλλους. Ένα προφανές παράδειγμα είναι ένα προσεγμένο δώρο για κάποιον φίλο ή τον σύντροφό μας. Η εμπειρία της έκπληξης και της χαράς του φίλου προκαλεί ακόμα μεγαλύτερη χαρά σε εμάς και περισσότερο από, λόγου χάρη, τον ενθουσιασμό μας για μια νέα αγορά όπως ένας ρολόι.
Ενοικίαση αντί για αγορές
Γιατί να μπείτε στα έξοδα να αγοράσετε ένα εξοχικό ενώ μπορείτε να νοικιάσετε δέκα διαφορετικά, σε δέκα διαφορετικές περιοχές; Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν την ψευδαίσθηση της ευτυχίας γιατί το συνδυάζουν στο μυαλό τους με μια τέλεια παραλία και ατελείωτες ώρες στην παραλία. Φυσικά μετά αρχίζουν τα άγχη, όταν π.χ. έρθουν οι πρώτοι λογαριασμοί. Τα εξωτικά ψώνια, όπως τα ακριβά αυτοκίνητα, τα ακριβά σπίτια και τα επώνυμα ρούχα μπορούν όλα να ενοικιαστούν. Όταν νοικιάζουμε, μειώνουμε το στρες που συνεπάγεται μια ακριβή αγορά, οι υποχρεώσεις και τα έξοδα συντήρησης.
Είναι καλύτερα να αισθάνεστε όμορφα από το να δείχνετε όμορφοι
Πόσο καιρό μπορείτε να μείνετε ευτυχισμένοι με ένα παντελόνι των 500 ευρώ; Μία βδομάδα. Σκεφτείτε τώρα πόσο καιρό μπορείτε να μείνετε χαρούμενοι αν αγοράσετε ένα παντελόνι των 100 ευρώ και 4 μασάζ των εκατό ευρώ για τις επόμενες τέσσερις εβδομάδες. Μια συνδρομή σε ένα γυμναστήριο θα κρατήσει ένα χρόνο και μπορεί να κοστίσει μερικά ακριβά ρούχα.
Η μάθηση κρατάει μια ζωή
Αγοράστε μια απλή φωτογραφική μηχανή και γραφτείτε σε μαθήματα φωτογραφίας από το να αγοράσετε μια ακριβή φωτογραφική μηχανή. Κάντε μαθήματα ξυλουργικής αντί να αγοράσετε έναν πανάκριβο καναπέ. Η εμπειρία της μάθησης εμπλουτίζει τη ζωή μας πολύ περισσότερο από ένα αντικείμενο.
Κάτι άλλο που πολλοί από εμάς δεν σκέφτονται, είναι το άγχος και τα αρνητικά συναισθήματα που δημιουργεί μια αποτυχημένη αγορά. Όσο μεγαλύτερη είναι η αγορά τόσο μεγαλύτερο και το ρίσκο αν δεν μάς αποφέρει αυτό που είχαμε στον νου μας.
Χρειαζόμαστε πολύ λιγότερα για να είμαστε ευτυχισμένοι – αποδεδειγμένα. Γι’αυτό ας επικεντρωθούμε σε αυτά που έχουν πραγματικά σημασία για μία ευτυχισμένη ζωή.
Παραπομπές
Pozin, Ilya. Forbes. ‘The Secret to Happiness? Spend Money on Experiences, Not Things.’ Web.