Ψυχολογία

Πώς να σταματήσουμε τις επαναλαμβανόμενες αρνητικές σκέψεις

Ανάγνωση σε 3′

Μήπως επαναλαμβάνετε συνεχώς αρνητικές καταστάσεις στο μυαλό σας, ή έχετε εμμονή με αυτές; Το χαρακτηριστικό αυτό ονομάζεται rumination (μηρυκασμός), και ακούγεται σαν χαλασμένος δίσκος. Το μυαλό μας αναπαριστά την σκηνή που μάς οδήγησε σε έναν χωρισμό ή στην στιγμή που αργήσαμε στην δουλειά μας, ξανά και ξανά. Ακόμα και αν όλα πηγαίνουν καλά, εμείς επικεντρωνόμαστε σε αυτό το ένα πράγμα που πάει λάθος μέσα στη μέρα, όπως για παράδειγμα η στιγμή που το αφεντικό μας μάς κριτίκαρε μπροστά σε όλους.

Το να στοχαζόμαστε παλιές εμπειρίες, μπορεί να είναι καλό, για να μπορέσουμε να μάθουμε από αυτές και έτσι να βρίσκουμε λύσεις σε προβλήματα ή να ξεπερνάμε διλήμματα, αλλά το να αναπαράγουμε αρνητικές σκέψεις χωρίς σταματημό, είναι κάτι άλλο. Προσφέρει λίγες νέες οπτικές στο ζήτημα και εντείνει τα αρνητικά συναισθήματα. Συγκεντρωνόμαστε αποκλειστικά σε αυτά που δεν πάνε καλά και χάνουμε την μεγαλύτερη εικόνα. Αυτές οι αρνητικές σκέψεις, μπορούν να μας ξενυχτήσουν το βράδυ όταν καμιά φορά τείνουμε να υπεραναλύουμε μια κατάσταση.

shutterstock_288454970

 

Σύμφωνα με την επιστήμη, έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που το κάνουν αυτό συστηματικά οδηγούνται στο να έχουν αρνητικά συμπτώματα στην υγεία τους όπως κατάθλιψη, άγχος, μετατραυματικό στρες, χρήση ουσιών και βουλιμία.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να το σταματήσουμε; Ακολουθούν μερικές συμβουλές:

1.Προσδιορίστε την σκέψη του φόβου. Ποιος είναι ο μεγαλύτερός σας φόβος; Μπορεί να φοβάστε μήπως απολυθείτε ή γίνετε ρεζίλι μπροστά σε άλλους. Το να κρατάμε ένα ημερολόγιο, είναι ένας καλός τρόπος για να ξεκαθαρίσουμε ποιοί είναι οι φόβοι μας.

2.Σκεφτείτε το χειρότερο πιθανό σενάριο. Αυτό μπορεί να ακούγεται σαν να είναι η χειρότερη συμβουλή, αλλά το να ξέρουμε το χειρότερο που μπορεί να συμβεί, θα μάς βοηθήσει να αξιολογήσουμε αν μπορούμε να το διαχειριστούμε σε περίπτωση που συνέβαινε, και να ξεπεράσουμε με αυτό τον τρόπο τους αρχικούς φόβους. Αναρωτηθείτε: Ποιό είναι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί; Θα μπορέσετε να το διαχειριστείτε; Η πιο πιθανή απάντηση είναι το ναι. Οι άνθρωποι είναι πολύ ανθεκτικά όντα. Θυμηθείτε πως οι μεγαλύτερες δυσκολίες μπορούν να μετατραπούν στις καλύτερες και πιο εποικοδομητικές εμπειρίες.

Για παράδειγμα, μπορεί να νομίζουμε ότι ήρθε η καταστροφή αν κάποια στιγμή χάσουμε τη δουλειά μας, και τελικά αυτό να αποδειχτεί ευλογία, αν μάς βοηθήσει να βρούμε μία θέση που μάς ταιριάζει και που συμβαδίζει περισσότερο με τον τρόπο που θέλουμε να ζούμε. Μπορεί δηλαδή μία φαινομενικά ανυπέρβλητη αναποδιά, να μάς οδηγήσει σε μία καριέρα με νόημα για εμάς.

shutterstock_323284829

 

3.Ξεπέραστε αυτά που δεν μπορείτε να ελέγξετε. Ρωτήστε τον εαυτό σας: Υπάρχει κάτι που μπορώ να αλλάξω; Αν δεν υπάρχει, αφήστε το. Για αυτά που μπορείτε να αλλάξετε, οργανώστε μια μικρή λίστα με στόχους, για να καταφέρετε να τους πετύχετε.

4.Να βλέπετε τα λάθη, ως ευκαιρίες μέσα από τις οποίες μπορείτε να μάθετε. Για παράδειγμα αν αργήσατε σε μία συνέντευξη και πιστεύετε ότι χάσατε τη δουλειά για αυτό τον λόγο, μπορεί να κάνετε πολύ πιο αυστηρή κριτική στον εαυτό σας απ’ό,τι θα έπρεπε.

Αντί να αυτοτιμωρούμαστε με το να σκεφτόμαστε ξανά και ξανά το συμβάν, θα πρέπει να αναρωτηθούμε τί μάθαμε από αυτό το λάθος ώστε να μην το ξανακάνουμε στη συνέχεια. Δεν υπάρχει λόγος να συνεχίζουμε να τιμωρούμε τον εαυτό μας για αυτό που έγινε. Ας μην ξεχνάμε επίσης να υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας όλα αυτά που έχουμε κάνει, και μέχρι πού έχουμε φτάσει. Κάθε φορά που κάνουμε ένα λάθος, θα μαθαίνουμε κάτι καινούριο.

5.Προγραμματίστε τις ανησυχητικές σκέψεις. Προγραμματίστε 10 λεπτά την μέρα που θα ανησυχείτε εξ’επιτούτου. Αυτό θα σάς επιτρέψει να αγχώνεστε ελεύθερα και να σκέφτεστε τις ανασφάλειες και τους φόβους σας, σε ένα πλαίσιο περιορισμένου όμως χρόνου. Κατά την διάρκεια της υπόλοιπης μέρας, αν γίνει κάτι, να θυμάστε ότι θα το σκεφτείτε αργότερα.

6.Δώστε βάση στο εδώ και τώρα. Περνάμε τόσο χρόνο με το να ασχολούμαστε με λάθη του παρελθόντος, που δεν προσέχουμε αυτό που γίνεται εδώ και τώρα. Ένα καλό παράδειγμα αυτής της κατάστασης είναι όταν βρισκόμαστε στον αυτόματο πιλότο όταν οδηγούμε. Το να προσπαθούμε συνειδητά να επικεντρωθούμε στο παρόν, είναι ένας καλός τρόπος να σταματήσουμε να σκεφτόμαστε τους εαυτούς μας, και να αρχίσουμε να νιώθουμε την κάθε στιγμή που ζούμε.

Αναρωτηθείτε τι αισθάνεστε, τι μυρίζετε, τι βλέπετε και τι γεύεστε. Αυτό θα βοηθήσει σαν βάση για το παρόν. Το να είμαστε προσηλωμένοι σε αυτό που συμβαίνει κάθε στιγμή, είναι μια εξαιρετική ικανότητα που μάς βοηθάει να χαιρόμαστε τις στιγμές της ζωής μας πολύ περισσότερο. Ο καφές που απολαμβάνουμε με έναν φίλο, μπορεί να διακοπεί από τις αρνητικές σκέψεις που μπορεί να κάνουμε για το τι έγινε πριν. Όταν καταλάβουμε λοιπόν ότι το μυαλό μας ξεφεύγει, θα πρέπει να το επαναφέρουμε στο παρόν.

7.Γυμναστείτε. Βγείτε να περπατήσετε. Η αλλαγή περιβάλλοντος θα σας βοηθήσει να μπλοκάρετε αυτές τις σκέψεις, και να αλλάξετε οπτική γωνία στα θέματα που σας απασχολούν.

shutterstock_370666355

 

8.Αναζητήστε επαγγελματική βοήθεια. Αν η συνεχής αναπαραγωγή αρνητικών σκέψεων σάς εμποδίζει από το να ζείτε τη ζωή που θέλετε, σκεφτείτε να ζητήσετε βοήθεια. Η συμβουλευτική θεραπεία είναι ένας σπουδαίος τρόπος που μπορεί να μάς διδάξει τεχνικές αντιμετώπισης, με την βοήθεια ενός ειδικού.

Παραπομπές

Feiner, Lauren, PsyD. Psychcentral.com – ‘8 Tips to Help Stop Ruminating.’ Web.

About the author

MyCare

Το MyCare είναι ένας οδηγός για το πώς μπορούμε να ζούμε φυσικά με ασφάλεια, εκμεταλλευόμενοι παράλληλα όλες τις δυνατότητες που μάς προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία.