υγεία

Πώς να αποκαταστήσουμε τον οργανισμό μας μετά τη λήψη αντιβιοτικών

Ανάγνωση σε 3,5′

Οι ίδιες μολυσματικές ασθένειες που θα μας είχαν εξοντώσει σε προηγούμενες γενιές, μπορούν πλέον να αντιμετωπιστούν με μια απλή χορήγηση αντιβιοτικών.

Η σοφή χρήση τους, προκειμένου να εμποδιστεί η εξάπλωση μιας ασθένειας είναι εξαιρετικά πολύτιμη.

Όμως, έχουν και σημαντικές παρενέργειες. Μια από τις χειρότερες παρενέργειες που έχουν, είναι ότι τα αντιβιοτικά δεν είναι επιλεκτικά ως προς το ποιά βακτήρια θα εξουδετερώσουν.

Με τη δράση τους, εξουδετερώνονται τα κακά αλλά και τα καλά βακτήρια που υπάρχουν στις αποικίες του εντέρου.

Για αυτό τον λόγο, είναι σημαντικό να ξέρουμε πώς μπορούμε να ανακτήσουμε την υγεία των εντέρων μας μετά από μία θεραπεία με αντιβιοτικά.

Γιατί είναι σημαντική η ύπαρξη βακτηρίων για την υγεία του εντέρου μας;

Πάνω από 100 τρισεκατομμύρια βακτήρια ζουν στο πεπτικό μας σύστημα, και αποτελούν έναν πολύ σημαντικό παράγοντα για να είμαστε υγιείς.

Τα βακτήρια αυτά, βοηθούν στην πέψη πολλών από τις τροφές που τρώμε και κάποια παράγουν απαραίτητες βιταμίνες για τον οργανισμό μας όπως είναι η βιταμίνη Κ.

Όμως, ως αποτέλεσμα της δράσης τους, παράγονται κάποιες ουσίες, άλλες καλές και άλλες τοξικές για το σώμα μας.

Οι τοξικές ουσίες που παράγονται από την ανισορροπία καλών και κακών βακτηρίων, οδηγούν σε φλεγμονές, και σε ασθένειες όπως το σύνδρομο διαρρέοντος εντέρου (leaky gut syndrome).

Αυτές οι ανωμαλίες μπορούν να έχουν πολλές επιπτώσεις στη υγεία μας και στο μεταβολισμό μας.

Μπορούν:

  • Να αποδυναμώσουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα
  • να προκαλέσουν ανισορροπία στις ορμόνες μας
  • να προκαλέσουν έκζεμα
  • να προκαλέσουν διαταραχές στον ύπνο
  • να προκαλέσουν διαταραχές στην διάθεσή μας, όπως υπερβολικό στρες

Αυτά τα συμπτώματα είναι από μόνα τους πολύ σοβαρά, όμως, αποτελούν και μία ένδειξη ότι υπάρχουν γενικότερες δυσλειτουργίες μέσα στο σώμα μας. Γι’αυτό και είναι τόσο σημαντικό να αποκαταστήσουμε το σύστημά μας μετά από τη λήψη αντιβιοτικών.

Η κατανόηση του πώς λειτουργεί το πεπτικό μας σύστημα είναι το κλειδί για να αποκαταστήσουμε την υγεία των εντέρων μας μετά από αντιβιοτικά.

Ακόμα και αν ακολουθήσουμε κατά γράμμα τις παρακάτω οδηγίες, αν για χρόνια κάνουμε μια διατροφή με επεξεργασμένα, εξευγενισμένα και βιομηχανοποιημένα τρόφιμα, υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες να μην μπορούμε να τονώσουμε την υγεία των εντέρων μας, γιατί πολύ απλά θα είναι ήδη επιβαρυμένη.

Αντιθέτως, μια παραδοσιακή διατροφή με φυσικά τρόφιμα μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά στο πως θα αντιδράσει το πεπτικό μας σύστημα. Έτσι, το να θέσουμε κάποιες βασικές αρχές στην διατροφή μας, είναι το πρώτο βήμα.

Τα 3 πρωταρχικά βήματα για άμεση τόνωση:

Αν ακολουθούμε ήδη κάποια παραδοσιακή, καλή διατροφή, αλλά υποφέρουμε από κάποια προβλήματα στο έντερό μας εξαιτίας των αντιβιοτικών, η προφανής λύση είναι πρώτα να θεραπεύσουμε ό,τι έχει τραυματιστεί, και μετά να επαναφέρουμε τα ευεργετικά για το έντερο και την πέψη μας βακτήρια.

Οι τρεις καλύτεροι τρόποι για να το επιτύχουμε αυτό, έχουν αποδειχθεί μέσω της εμπειρίας:

1.    Η κατανάλωση ζωμού: Η γιαγιά μας ή ακόμα και η πρόγιαγιά μας, μας κυνηγούσε με μια κοτόσουπα κάθε φορά που αρρωσταίναμε.

Αυτό δεν είναι μόνο μια κίνηση φροντίδας για κάποιον που δεν είναι καλά, αλλά και μία αποτελεσματική θεραπευτική πρακτική, καθώς η αυθεντική κοτόσουπα περιέχει πολλά μέταλλα και ευεργετικά αμινοξέα όπως η γλουταμίνη (με τον ζωμό της όταν βράζουν και τα κόκκαλα στο νερό).

Πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι υπάρχει σύνδεσμος ανάμεσα στην γλουταμίνη και στην αναγέννηση του βλεννογόνου του εντέρου μας, του επιθηλιακού ιστού που επενδύει τα εντερικά τοιχώματα.

shutterstock_533926285

 

2.    Να τρώμε περισσότερα τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση: Με αυτό τον τρόπο επαναφέρουμε στον οργανισμό όλα τα καλά βακτήρια.

Πολλοί πολιτισμοί σε όλο τον κόσμο, κατανάλωναν τέτοια τρόφιμα διαχρονικά και απολάμβαναν τις ευεργετικές τους ιδιότητες.

Το κύριο προτέρημα των φαγητών που έχουν υποστεί ζύμωση, είναι ότι προσφέρουν στον οργανισμό ζωτικά και ενεργά προβιοτικά.

Οι λακτοβάκιλλοι για παράδειγμα, παράγουν το γαλακτικό οξύ, που λειτουργεί σαν ένας πολλαπλασιαστής των θρεπτικών συστατικών που υπάρχουν μέσα τα φαγητά, μεταξύ άλλων.

Τα φαγητά που έχουν υποστεί ζύμωση, δεν πολλαπλασιάζουν μόνο τον πληθυσμό της χλωρίδας του εντέρου, αλλά κρατούν δυνατό και όλο τον γαστρεντερικό σωλήνα.

Όλοι οι ανθρώπινοι πολιτισμοί μέσα στα χρόνια της ιστορίας, είχαν στην κατοχή τους αυτή τη γνώση, αλλά με το πέρασμα του χρόνου και με την έλευση της σύγχρονης βιομηχανίας επεξεργασμένων τροφίμων από τα οποία έχει αφαιρεθεί κάθε θρεπτική αξία, αυτή έχει ξεχαστεί.

Τα σπιτικά τουρσιά, το ξινολάχανο, το ξύδι αλλά και κάποια γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το ξινόγαλα, το κεφίρ, η ξινή κρέμα (sour cream), και το σπιτικό γιαούρτι μπορούν να βοηθήσουν ώστε να αναστηλώσουμε τη χλωρίδα του εντέρου και να επαναφέρουμε το πεπτικό μας σύστημα στη βέλτιστη κατάστασή του.

Ξινολάχανο ή Sauerkraut

Ξινολάχανο ή Sauerkraut

 

3.    Να πάρουμε προβιοτικά: Τέλος, θέλουμε να ενισχύσουμε την διαδικασία επανόρθωσης του οργανισμού, με το να προσθέσουμε στην διατροφή μας κάποια προβιοτικά υψηλής ποιότητας.

Σε γενικές γραμμές, δεν συστήνονται συμπληρώματα διατροφής σε ανθρώπους που ακολουθούν μια αυθεντική, καλή διατροφή, αλλά αυτό αποτελεί εξαίρεση.

Τα ποιοτικά προβιοτικά, μπορούν να βοηθήσουν καταλυτικά στην εισαγωγή των αναγκαίων μικροοργανισμών στο πεπτικό μας σύστημα, και υπάρχουν πολλοί που αναφέρουν πως από όταν ξεκίνησαν να τα παίρνουν, είδαν σημαντικές βελτιώσεις στην γενικότερη υγεία τους, σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.

Έχει σημασία επομένως, να επιλέξουμε κάποιο προβιοτικό το οποίο μπορεί να διαπεράσει το στομάχι και να φτάσει στο λεπτό έντερο έτσι ώστε οι πολύτιμοι μικροοργανισμοί να μην καταστραφούν από το υδροχλωρικό οξύ του στομάχου το οποίο εκκρίνεται για να γίνει η πέψη.

Ακούμε το σώμα μας!

Τα αντιβιοτικά μπορεί να μάς βοήθησαν να αντιμετωπίσουμε την ιογενή ή μικροβιακή ασθένεια, είναι πολύ σημαντικό όμως, αφότου έχει εξαλειφθεί ο παθογόνος παράγοντας, εμείς να συνεχίσουμε την ανάρρωσή μας.

Ο, τι και να κάνουμε, δεν πρέπει να αγνοούμε τα έντερά μας, ακόμα και αν δεν χρειάστηκε τελικά να πάρουμε αντιβιοτικά.

Το εντερικό μας σύστημα είναι τόσο σημαντικό για την υγεία μας που έχει το δικό του νευρικό σύστημα (γι’αυτό αποκαλείται και ο δεύτερός μας εγκέφαλος), και η υγεία του παίζει ουσιαστικό ρόλο στην συνολική σωματική και ψυχική μας υγεία.

Παραπομπές

Michaelis, Kristen. FoodRenegade.com – ‘How To Recover Gut Health After Antibiotics.’ Web.

Σημείωση MyCare: Όταν αγοράζουμε κρέας, φροντίζουμε να είναι βιολογικό ή από ζώα που έχουν ζήσει στο φυσικό τους περιβάλλον με τους φυσικούς ρυθμούς ανάπτυξης που επιβάλλει η φύση. Επειδή όμως δεν μπορούμε ποτέ να ξέρουμε τις πρακτικές που χρησιμοποιεί ο κάθε παραγωγός, ό,τι και αν ισχυρίζεται, είναι σημαντικό να μπορούμε να καταλαβαίνουμε τη διαφορά του ποιοτικού κρέατος από το μη ποιοτικό, από την όψη του, την υφή του και τα ιδιαίτερά του χαρακτηριστικά.

About the author

MyCare

Το MyCare είναι ένας οδηγός για το πώς μπορούμε να ζούμε φυσικά με ασφάλεια, εκμεταλλευόμενοι παράλληλα όλες τις δυνατότητες που μάς προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία.