Ανάγνωση σε 1,5′
Ο Frank Sinatra, η Edith Piaf και ακόμη και ο Robbie Williams είναι μεταξύ των τραγουδιστών που μας έχουν προτρέψει να μην παρασυρόμαστε από αισθήματα μετάνοιας, αλλά θα μπορούσε αυτή η μορφή συγκίνησης να είναι πραγματικά ευεργετική για εμάς;
Σύμφωνα με νέα έρευνα του Queens University, στο Μπέλφαστ, η απάντηση είναι ναι, στην περίπτωση των παιδιών τουλάχιστον.
Η μελέτη διαπίστωσε ότι η μετάνοια παίζει “έναν κρίσιμο ρόλο βοηθώντας τα παιδιά να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις”.
Η έρευνα περιελάμβανε 326 μαθητές της Βορείου Ιρλανδίας και είχε ως τίτλο ‘Μήπως τα παιδιά που βιώνουν τη μετάνοια να παίρνουν καλύτερες αποφάσεις; Μια αναπτυξιακή μελέτη των συνεπειών της μετάνοιας.’
Η έρευνα διαπίστωσε ότι μέχρι την ηλικία των έξι ετών, μόνο μερικά παιδιά είναι σε θέση να βιώσουν τη μετάνοια, αλλά εκείνα που το κάνουν, μαθαίνουν να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις.
Η έρευνα διεξήχθη από τον Dr Aidan Feeney, ανώτερο λέκτορα στη Σχολή Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου.
“Είναι μια πολύ δυσάρεστη συγκίνηση, αλλά η μελέτη μας δείχνει ότι η ανάπτυξη της ικανότητας να βιώνεις τη μετάνοια μπορεί να είναι σημαντική”, είπε.
“Θα μπορούσε να έχει σημαντική αξία για την ανάπτυξη των παιδιών λόγω του ρόλου της στη λήψη αποφάσεων.
“Δεν λέμε ότι οι δάσκαλοι και οι γονείς θα πρέπει να εκθέτουν σκόπιμα τα παιδιά σε τέτοιου είδους αισθήματα.
“Αλλά δείχνοντάς τους πώς τα πράγματα θα είχαν εξελιχθεί διαφορετικά εάν είχαν κάνει μια εναλλακτική επιλογή θα μπορούσαν να τα ωφελήσουν.”
Σε ένα από τα πειράματα κάθε παιδί προσκλήθηκε να ανοίξει ένα από δύο διαφορετικά κλειστά κουτιά.
Και τα δύο κουτιά περιείχαν αυτοκόλλητα, αλλά το ένα είχε περισσότερα από το άλλο.
Τα παιδιά κλήθηκαν να αξιολογήσουν τα συναισθήματά τους και εκείνα που αισθάνονταν χειρότερα για την επιλογή του κουτιού με τα λιγότερα αυτοκόλλητα, σύμφωνα με τους ερευνητές είχαν βιώσει τη μετάνοια.
Τους δόθηκε ακριβώς η ίδια επιλογή την επόμενη μέρα και η μελέτη διαπίστωσε ότι τα παιδιά που εξέφραζαν τη λύπη τους για την προηγούμενη απόφασή τους ήταν πιο πιθανό να θυμούνται το αποτέλεσμα και να στραφούν στο άλλο κουτί που είχε περισσότερα αυτοκόλλητα.
«Οι ενήλικες ξέρουν να αλλάζουν τη συμπεριφορά τους την επόμενη φορά που μια διαφορετική απόφαση θα είχε οδηγήσει σε ένα καλύτερο αποτέλεσμα», δήλωσε ο Δρ Feeney.
“Μαθαίνουν να μην πιέζουν το κουμπί Snooze στο ξυπνητήρι τους, για παράδειγμα, επειδή αυτό έχει καταλήξει σε αργοπορία στη δουλειά στο παρελθόν.
“Ωστόσο, είναι λιγότερο γνωστό το πώς και πότε τα παιδιά αισθάνονται τη μετάνοια και πώς μαθαίνουν από αυτή τη δύσκολη μορφή συγκίνησης”.
Παραπομπές
BBC News – ‘Regret ‘improves children’s decision-making’.’ Web.