υγεία

Γείωση: μία πρακτική με πολλά οφέλη και πώς να την κάνουμε σωστά

Ανάγνωση σε 3,5′

Η γείωση ακούγεται πολύ τελευταία και μπορεί να είναι ένα αμφιλεγόμενο θέμα. Πολλοί άνθρωποι αναφέρουν εκπληκτικά οφέλη, ενώ οι επικριτές επισημαίνουν την έλλειψη αξιόπιστων επιστημονικών μελετών που υποστηρίζουν αυτήν την πρακτική.

Ας δούμε τα αποδεικτικά στοιχεία:

Τι είναι η γείωση;

Εν ολίγοις, η γείωση θέτει το σώμα σε άμεση και αδιάκοπη επαφή με τη γη. Αυτό σημαίνει ότι το δέρμα πρέπει να αγγίξει το έδαφος, την άμμο, το νερό ή μια αγώγιμη επιφάνεια που έρχεται σε επαφή με τη γη.

Από επιστημονική άποψη, η ιδέα είναι ότι η γη έχει ένα ήπιο αρνητικό φορτίο. Με την πάροδο του χρόνου, ειδικά στη σύγχρονη ζωή, ο οργανισμός μας φορτίζεται θετικά. Η άμεση επαφή με τη γη μπορεί να εξομαλύνει αυτή τη θετική φόρτιση και να επιστρέψει το σώμα σε ουδέτερη κατάσταση.

Πολλοί άνθρωποι δεν έχουν αυτή την επαφή με τη γη πια, και μερικοί ειδικοί αναρωτιούνται εάν αυτό συμβάλλει στα (πολλά) αυξανόμενα προβλήματα υγείας που αντιμετωπίζουμε σήμερα. Ως πληθυσμός φορούμε ελαστικά παπούτσια και ζούμε σε εσωτερικούς χώρους. Θεωρητικά, πολλοί από εμάς θα μπορούσαν να περάσουν χρόνια χωρίς άμεση επαφή με τη γη, ακόμα κι αν βρισκόμαστε έξω.

Με την πάροδο του χρόνου, η θεωρία είναι ότι αυτό το θετικό φορτίο συσσωρεύεται και μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα υγείας.

Λίγα λόγια για την επιστήμη πίσω από τη γείωση

Για όσους ενδιαφέρονται για τη βαθύτερη επιστήμη, ο Δρ Briffa δίνει μια πιο λεπτομερή εξήγηση:

‘Κατά τη διάρκεια των φυσιολογικών διεργασιών του μεταβολισμού, το σώμα παράγει τα αποκαλούμενα «reactive oxygen species» τα οποία συνήθως αναφέρονται ως «ελεύθερες ρίζες». Αυτές οι ενώσεις φαίνεται να είναι σημαντικές, τουλάχιστον εν μέρει επειδή έχουν την ικανότητα να επιτεθούν και να καταστρέψουν ανεπιθύμητα πράγματα μέσα στο σώμα, συμπεριλαμβανομένων των βακτηριδίων και των ιών. Ωστόσο, οι πάρα πολλές ελεύθερες ρίζες είναι κακό πράγμα και έχουν εμπλακεί σε χρόνιες παθήσεις και στην ίδια τη διαδικασία της γήρανσης.

Οι ελεύθερες ρίζες εμπλέκονται στη διαδικασία που είναι γνωστή ως φλεγμονή, η οποία αποτελεί μέρος της θεραπευτικής διαδικασίας του σώματος. Ωστόσο, φλεγμονή χαμηλού βαθμού σε όλο το σώμα μπορεί να οδηγήσει σε πόνο και άλλα προβλήματα στους μύες και τις αρθρώσεις και πιστεύεται επίσης ότι είναι ένας βασικός κινητήριος παράγοντας πολλών χρόνιων ασθενειών, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων και του διαβήτη τύπου 2. Εν ολίγοις, θέλουμε να έχουμε ελεύθερες ρίζες, αλλά όχι πάρα πολλές.

Στις ελεύθερες ρίζες λείπουν οι σπινθήρες ενέργειας γνωστοί ως «ηλεκτρόνια». Ένας τρόπος για να τις εξουδετερώσουμε είναι να τους δώσουμε ηλεκτρόνια και αυτά μπορούμε να τα πάρουμε από θρεπτικές ουσίες όπως οι βιταμίνες Α, C και Ε και φυτικές ουσίες γνωστές ως «πολυφαινόλες» (που βρίσκονται, μεταξύ άλλων, σε τσάι, καφέ, κακάο και μήλα). Ωστόσο, οι ουσίες που τρώμε και πίνουμε δεν είναι ο μόνος τρόπος για να πάρουμε ηλεκτρόνια στο σώμα: η γείωση λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο. Εάν το σώμα μας έχει θετικό φορτίο, η γείωση επιτρέπει σε ηλεκτρόνια να ρέουν μέσα σε αυτό, όπου, θεωρητικά, μπορούν να εξουδετερώσουν την υπερβολική εμφάνιση ελεύθερων ριζών και να αποτρέψουν βλάβες.

Η διατήρηση ενός ουδέτερου φορτίου μπορεί να επηρεάσει το σώμα με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, πράγμα που σημαίνει ότι η γείωση μπορεί να προσφέρει μια σειρά από ευεργετικά οφέλη.’

shutterstock_1104231713

 

Οφέλη από τη γείωση

Σύμφωνα με αναδυόμενες έρευνες, η γείωση μπορεί να είναι επωφελής για:

  • Μείωση της φλεγμονής
  • Μείωση του χρόνιου πόνου
  • Βελτίωση του ύπνου
  • Αύξηση της ενέργειας
  • Μειώνει το άγχος και προάγοντας την ηρεμία με τη μείωση των ορμονών του στρες.
  • Ρύθμιση βιολογικών ρυθμών, συμπεριλαμβανομένου του κιρκαδικού ρυθμού
  • Ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης και της ροής του αίματος
  • Ανακουφίζει την ένταση των μυών και τον πονοκέφαλο
  • Βελτίωση των εμμηνορροϊκών και γυναικείων ορμονών
  • Επιταχύνει την επούλωση – χρησιμοποιείται σε ορισμένα μέρη για την πρόληψη πληγών
  • Μείωση του jet lag
  • Προστασία του σώματος από τις επιπτώσεις των ηλεκτρομαγνητικών πεδίων
  • Συντομεύει τον χρόνο αποκατάστασης από τραυματισμό ή αθλητική δραστηριότητα
  • Μείωση του ροχαλητού
  • Βοηθά στην υποστήριξη της υγείας των επινεφριδίων μας

Πώς να κάνετε γείωση

Προφανώς, το περπάτημα έξω ξυπόλυτοι είναι ο ευκολότερος και φθηνότερος τρόπος να γειωθείτε και να έχετε άμεση επαφή με τη γη. Εάν είστε κοντά σε έναν ωκεανό ή παραλία, το κολύμπι  είναι ένας άλλος πολύ καλός τρόπος.

Προκειμένου να πραγματοποιηθεί η γείωση, το δέρμα πρέπει να βρίσκεται σε άμεση επαφή με βράχο, χώμα ή νερό. Η παραλία / ο ωκεανός είναι ίσως η καλύτερη επιλογή, καθώς δεν είναι μόνο η άμμος και το αλμυρό νερό εξαιρετικά αγώγιμα, αλλά το αλμυρό νερό είναι επίσης πολύ υψηλό σε μαγνήσιο. Ίσως αυτός είναι ο λόγος που πολλοί άνθρωποι φαίνεται να κοιμούνται καλύτερα στις διακοπές τους σε παραλία!

Γείωση σε εσωτερικούς χώρους

Όσοι δεν μπορούν ή δεν θέλουν να γειωθούν σε εξωτερικούς χώρους μπορούν να επιτύχουν κάποια από τα ίδια αποτελέσματα σε εσωτερικούς χώρους. Υπάρχουν διάφορα προϊόντα που κάνουν εύκολη την εσωτερική γείωση: πχ. χαλί γείωσης, σεντόνι γείωσης κ.ά. αλλά μέχρι η επιστήμη να προχωρήσει, δεν τα συστήνουμε γιατί ενέχουν κινδύνους. Πρέπει να γνωρίζουμε κάποια στοιχεία για την ηλεκτρική εγκατάσταση στο σπίτι μας και για τον τρόπο λειτουργίας αυτών των προϊόντων.

Γείωση: Το συμπέρασμα

Όπως προαναφέρθηκε, το θέμα της γείωσης είναι ένα αμφιλεγόμενο θέμα για το οποίο πρέπει να γίνουν αρκετές έρευνες ακόμα. Παρόλα αυτά, είναι ακίνδυνο να βγούμε έξω και να περάσουμε λίγο χρόνο ξυπόλυτοι σε επαφή με το έδαφος. Ο χρόνος που ξοδεύουμε ξυπόλητοι έχει πολλά οφέλη, οπότε δεν υπάρχει πραγματικά μειονέκτημα. 30′ την ημέρα είναι μία καλή αρχή.

Είναι επίσης σχετικά απλό να δοκιμάσετε τα αποτελέσματα της γείωσης για να δείτε αν βοηθάει:

  • Παρατηρήστε πώς αισθάνεστε, αν έχετε περισσότερη ενέργεια, λιγότερες ζαλάδες κτλ.
  • Χρησιμοποιήστε μια εφαρμογή ύπνου για να παρακολουθείτε τα μοτίβα ύπνου και να δείτε εάν ο ύπνος σας βελτιώνεται με τη γείωση
  • Επίσης, παρακολουθείτε πράγματα όπως ο πόνος στις αρθρώσεις, πονοκεφάλους κ.λπ. και δείτε εάν αυτές βελτιώνονται με την πάροδο του χρόνου με γείωση

shutterstock_538413133

 

Παραπομπές

Katie, Wellnessmama.com – ‘Earthing & Grounding: Legit or Hype? (How to & When Not To).’ Web.

About the author

MyCare

Το MyCare είναι ένας οδηγός για το πώς μπορούμε να ζούμε φυσικά με ασφάλεια, εκμεταλλευόμενοι παράλληλα όλες τις δυνατότητες που μάς προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία.