Δίαιτα Διατροφή

Επεμβατικές δίαιτες: η δίαιτα Dukan

Ανάγνωση σε 2,5′

Όπως όλες οι δίαιτες για γρήγορη απώλεια βάρους ή που απαγορεύουν ολόκληρες κατηγορίες τροφίμων, έτσι και η δίαιτα Dukan, μπορεί να είναι ιδιαίτερα επεμβατική στην υγεία μας, ακόμα και αν είμαστε απόλυτα υγιείς πριν προβούμε στη δίαιτα, ή ακόμα και αν την κάνουμε για ένα μικρό μόνο διάστημα.

Τέτοιου τύπου δίαιτες στοχεύουν στο αποτέλεσμα – της απώλειας κιλών – και όσον αφορά στη δίαιτα Dukan, δεν υπάρχει απόδειξη ότι τηρεί την υπόσχεσή της σε βάθος χρόνου. Επίσης, δεν υπάρχουν στοιχεία για τις μακροχρόνιες επιπτώσεις της στην ανθρώπινη υγεία.

shutterstock_451357753

 

Τί είναι η δίαιτα Dukan και γιατί δεν συστήνεται στα πλαίσια μίας ορθολογικής διατροφικής προσέγγισης

Η Διαίτα Dukan υπόσχεται γρήγορη απώλεια κιλών χωρίς τον κίνδυνο να τα πάρουμε πίσω. Δημιουργήθηκε από τον Γάλλο γιατρό και διατροφολόγο Pierre Dukan, που δημιούργησε την δίαιτα το 2000.

Άπαχη πρωτεΐνη, βρώμη, νερό και 20 λεπτά περπάτημα την μέρα είναι ο κορμός της δίαιτας. Το σκεπτικό είναι ότι αν κόψουμε τελείως τους υδατάνθρακες, επιβάλλουμε στο σώμα μας να κάψει λίπος. Μπορούμε να φάμε ό,τι ποσότητα θέλουμε από τα επιτρεπόμενα φαγητά.

Τι περιέχει:

Η διαίτα έχει 4 φάσεις:

•    Στην 1η φάση, που λέγεται “επίθεση” (1 με 10 μέρες), τρώμε όση άπαχη πρωτεΐνη θέλουμε, συν 1,5 κουταλιά βρώμης και 6 ποτήρια νερού την μέρα στο ελάχιστο.
•    Στην 2η φάση, αυτή της “κρουαζιέρας,” που μπορεί να κρατήσει πολλούς μήνες, προσθέτουμε μη αμυλούχα λαχανικά σε οποιαδήποτε ποσότητα κάθε 2η μέρα, και μισή κουταλιά της σούπας βρώμη επιπλέον.
•    Στην 3η φάση, αυτή της “ενοποίησης” (την κάνουμε για 5 μέρες για κάθε κιλό που έχουμε χάσει), μπορούμε να τρώμε λαχανικά κάθε μέρα, συν ένα φρούτο, συν 2 φέτες ψωμί ολικής άλεσης, συν μια φέτα σκληρού τυριού. Σε αυτή την φάση μπορούμε να φάμε και 2 μερίδες αμυλούχων τροφίμων, και 2 γεύματα με ό,τι άλλο θέλουμε.
•    Στην 4η και τελευταία φάση, που λέγεται “σταθεροποίηση” (που κάνουμε από το τέλος της ενοποίησης εφεξής), ουσιαστικά επικεντρωνόμαστε στο να διατηρήσουμε τα κιλά που χάσαμε. Μπορούμε να φάμε ό,τι θέλουμε, αρκεί μια μέρα της εβδομάδας να κάνουμε πάλι την 1η φάση της επίθεσης. Σε αυτή την φάση πρέπει να τρώμε 3 κουταλιές βρώμης την ημέρα, και να περπατάμε 20 λεπτά επίσης.

Στη δίατα Dukan επιτρέπονται οι τσίχλες χωρίς ζάχαρη, τα τεχνητά γλυκαντικά, τα μπαχαρικά, ο σκέτος καφές, και το σκέτο τσάι. Το αλκοόλ επιτρέπεται μόνο στις δύο τελευταίες φάσεις, από ένα ποτήρι κρασί την μέρα.

Λειτουργεί;

Τα πρώτα στάδια αυτής της δίαιτας είναι πιθανό να οδηγήσουν σε σημαντική απώλεια βάρους λόγω των λίγων υδατανθράκων που επιτρέπονται. Αλλά όταν θα επιστρέψουμε στην κανονική μας κατανάλωση μετά την επίτευξη του βάρους – στόχος, μπορεί να επιστρέψουν και τα κιλά.

shutterstock_408456592

 

Οι έρευνες που έχουμε μέχρι στιγμής δείχνουν ότι οι δίαιτες που είναι υψηλές σε πρωτεΐνες είναι αποτελεσματικές για την απώλεια βάρους (βραχυπρόθεσμα), αλλά οι ειδικοί ακόμη δεν γνωρίζουν ποιες είναι οι μακροχρόνιες επιπτώσεις για την υγεία μας.

Και δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι η μία μέρα που θα φάμε μόνο πρωτεΐνες και θα κάνουμε άσκηση, ενώ παράλληλα τρώμε ό,τι άλλο θέλουμε τις υπόλοιπες μέρες (φάση 4), είναι αρκετά για να διατηρήσουμε το βάρος που χάσαμε.

Το αρνητικό αυτής της διαίτας είναι ότι δεν μάς μαθαίνει να τρώμε σωστά, και να υιοθετούμε υγιεινές διατροφικές συνήθειες στην καθημερινή μας ζωή.

Ακόμα πιο προβληματικό είναι το κομμάτι της ενοποίησης, στο οποίο πρέπει να μείνουμε μέχρι να φτάσουμε στον στόχο μας. Αν έχουμε πολλά κιλά να χάσουμε, αυτή η φάση μπορεί να μάς πάρει μήνες ή και χρόνια, και αυτό να έχει ως αποτέλεσμα να μην παίρνουμε όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε.

Τα άτομα άνω των 50 ετών, ή τα άτομα που πάσχουν από κάποια χρόνια ασθένεια όπως ο διαβήτης, θα πρέπει να συμβουλευτούν τον γιατρό τους πριν προβούν στην δίαιτα Dukan.

Παραπομπές

Jackson-Cannady, Ayren. WebMD – ‘The Dukan Diet.’ Web.

Σημείωση MyCare: Το MyCare δεν αποθαρρύνει τους αναγνώστες του μόνο από δίαιτες που υπόσχονται γρήγορη απώλεια κιλών, αλλά από τις δίαιτες γενικότερα. Οι στατιστικές είναι γνωστές και παραμένουν ως σήμερα: το 95% των ανθρώπων που κάνουν δίαιτα θα ξαναπάρουν τα κιλά μέσα στον πρώτο χρόνο.

Αυτοί που αδυνάτισαν και κατάφεραν να διατηρήσουν το βάρος τους, είναι άνθρωποι που άλλαξαν ριζικά τις διατροφικές τους (και άλλες) συνήθειες – σε βάθος χρόνου. Δεν ξαναγύρισαν δηλαδή πίσω στον τρόπο που έτρωγαν όταν είχαν τα παραπανίσια κιλά.

About the author

MyCare

Το MyCare είναι ένας οδηγός για το πώς μπορούμε να ζούμε φυσικά με ασφάλεια, εκμεταλλευόμενοι παράλληλα όλες τις δυνατότητες που μάς προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία.