Ψυχολογία

13 πράγματα που μάς στρεσάρουν και μάς κάνουν λιγότερο παραγωγικούς

Ανάγνωση σε 5′

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ, τι σάς αγχώνει και σάς κάνει λιγότερο παραγωγικούς;

Θα σας το πούμε εδώ. Είναι η έλλειψη συγκέντρωσης. Δεν γενικεύουμε, είναι πραγματικά τόσο απλό. Τα 13 πράγματα που αναλύουμε παρακάτω είναι οι αιτίες που αγχωνόμαστε και αδυνατούμε να συγκεντρωθούμε. Ο μόνος τρόπος να ηρεμήσουμε και να γίνουμε περισσότερο παραγωγικοί είναι να ακολουθήσουμε μερικά από αυτά που αναφέρονται παρακάτω. Δεν υπάρχει μαγική λύση ούτε θα γίνει εν μια νυκτί. Σταδιακά όμως, θα καταφέρουμε να γίνουμε πραγματικά παραγωγικοί.

Τα πρώτα δύο, το να κάνουμε πολλά πράγματα μαζί αλλά και η άμεση ευχαρίστηση είναι οι δύο βασικοί πυρήνες, από τους οποίους προκύπτουν τα υπόλοιπα 11:

1.Multitasking:

“Οι άνδρες δεν μπορούν κάνουν πάνω από ένα πράγμα μαζί, οι γυναίκες μπορούν! Οι γυναίκες είναι πολύ καλές στην πολυδιεργασία.” Λάθος! Κάθε είδους πολυδιεργασία, μπορεί να είναι επιβλαβής στην παραγωγικότητά μας, και θα μάς στρεσάρει γρήγορα με το να χάσουμε την συγκέντρωσή μας. Οταν κάνουμε πολλά πράγματα μαζί, ο εγκέφαλός μας βρίσκεται σε παραπάνω ένταση από όση μπορεί να αντέξει, χωρίς να κουραστεί γρήγορα. Ο μόνος τρόπος να κόψουμε αυτή την συνήθεια είναι μια και καλή δια παντός. Θα παρατηρήσουμε τεράστια οφέλη σε μία ή δύο εβδομάδες. Μερικοί τρόποι να κόψουμε την πολυδιεργασία στρατηγικά, είναι:

  • Να απενεργοποιούμε το κινητό μας προληπτικά,
  • να βάζουμε όριο στην χρήση του Internet,
  • να κρατάμε την πόρτα μας κλειστή ή κλειδωμένη όταν θέλουμε να συγκεντρωθούμε, και
  • να μην τσιμπάμε συνέχεια σνακς και γλυκά ενώ κάνουμε δουλειά.

2.Πράγματα που μάς δίνουν άμεση και εύκολη ευχαρίστηση:

Η άμεση ευχαρίστηση συνδέεται με την πολυδιεργασία. Και στις δύο περιπτώσεις τοποθετούμε το μυαλό μας στη θέση, του να χρειάζεται όλο και περισσότερη διέγερση, φτάνοντας σε ένα οριακό σημείο, που να μην μπορεί να μένει συγκεντρωμένο για ένα λεπτό χωρίς να τσεκάρει Facebook ή γενικά το κινητό. Οι πιο συνηθισμένες μορφές αυτής της συνήθειας περιλαμβάνουν:

  • Κοινωνικά δίκτυα,
  • κινητά τηλέφωνα,
  • YouTube,
  • τηλεόραση,
  • μουζική,
  • ζάχαρη,
  • γλυκά, σνακς, κ.ά.

Γενικά, οτιδήποτε μπορεί να μας προσφέρει άμεση χαρά και ικανοποιήση, χωρίς να έχουμε βάλει ενέργεια ή δουλειά σε αυτό πιο πριν. Όταν αυτό το κάνουμε σε μεγάλο βαθμό, χάνουμε την συγκέντρωσή μας γιατί δείχνουμε στον εγκέφαλό μας ότι μπορεί να ευχαριστηθεί χωρίς να κάνει κάποια δουλειά.

Αυτή είναι και η διαφορά του να διαβάζουμε ένα βιβλίο από το να βλέπουμε τηλεόραση. Η τηλεόραση είναι ένα παθητικό μέσο που δεν απαιτεί την εγκεφαλική σύνδεση, όπως ένα βιβλίο. Είναι απίθανο να μπορείς να διαβάσεις χωρίς να χρησιμοποιείς το μυαλό σου ενεργά.

Δεν υπάρχει εύκολος τρόπος να παραιτηθούμε από αυτή τη συνήθεια. Είναι απλά θέμα πειθαρχίας.

3.Το να μην κάνουμε μικρά διαλείμματα:

Πολλές φορές, κάνουμε πολλά παραπάνω πράγματα από αυτά που μπορούμε να διαχειριστούμε, επειδή παραδόξως θεωρούμε ότι έτσι είμαστε παραγωγικοί. Όταν παρατηρούμε ότι το κάνουμε αυτό, θα πρέπει να φροντίζουμε να κάνουμε ένα διάλειμμα 5-10 λεπτών πριν επιστρέψουμε στην δουλειά μας. Να τι μπορούμε να κάνουμε ώστε να γυρίσουμε πίσω στη δουλειά μας με φρέσκια ματιά:

  • Να πάρουμε λίγο καθαρό αέρα,
  • να πάμε έξω για τρέξιμο,
  • να τονώσουμε τους μύες μας,
  • να πιούμε νερό,
  • να αλλάξουμε παραστάσεις.

4.Το να τσεκάρουμε συνέχεια τα emails μας:

Δεν υπάρχει λόγος να τσεκάρουμε τα εισερχόμενά μας με το που ξυπνάμε το πρωί. Και ειδικότερα στο κινητό μας. Ας βεβαιωθούμε πρώτα ότι έχουμε ενεργοποιήσει και το μυαλό και το σώμα μας, για να μπούμε σε μια βέλτιστη κατάσταση πριν ξεκινήσει η μέρα μας. Ορίστε μερικές ιδέες:

  • Να διαβάσουμε για 30 λεπτά και να κρατάμε σημειώσεις,
  • να κάνουμε διαλογισμό,
  • να πάμε για τρέξιμο ή στο γυμναστήριο.

shutterstock_482353720

 

5.Το να είμαστε τελειομανείς:

Αν προσπαθούμε να φτάσουμε κάποια standards που είναι αδύνατον να τα φτάσουμε, πως να μην αγχωνόμαστε; Ο κύριος λόγος που το να είμαστε τελειομανείς δεν βοηθάει, είναι ο κανόνας του 80/20. Ο κανόνας αυτός λέει ότι το τελικό 20% για να ολοκληρώσουμε μία εργασία θα πάρει συνήθως ένα δυσανάλογα μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε σύγκριση με το πρώτο 80%.

Πώς μπορούμε να το φτιάξουμε αυτό; Να αποτυγχάνουμε συνέχεια, επίτηδες. Είναι οκ να αποτυγχάνουμε.

6.Το να μην οργανώνουμε σε λίστα αυτά που πρέπει να κάνουμε:

Αν δεν κρατάμε μια λίστα με τα πράγματα που πρέπει να κάνουμε, τότε δεν οργανώνουμε τις υποχρεώσεις που έχουμε κάθε μέρα ή μέσα στην εβδομάδα, ή και μέσα στο μήνα, οπότε δυσκολευόμαστε να μείνουμε συγκεντρωμένοι σε αυτά που πρέπει να κάνουμε, γιατί κανένας δεν μπορεί να τα κρατάει όλα μέσα στο μυαλό του.

Ακόμα, αν σημειώνουμε αυτά που πρέπει να κάνουμε αλλά αυτό μάς αγχώνει, καλό είναι να μικρύνουμε τη λίστα και να βάλουμε μόνο τα απολύτως σημαντικά. Είναι μεγάλη η δύναμη αυτής της συνήθειας.

7.Το να μην “προθερμαινόμαστε:”

Έχετε ποτέ ακούσει την έκφραση πνευματική προθέρμανση; Είναι σαν τον οραματισμό, αλλά πολύ πιο συγκεκριμένο. Είναι ένας όρος που σχετίζεται περισσότερο με ελιτ αθλητές.

Η πνευματική προθέρμανση είναι να βλέπουμε τον εαυτό μας να κάνει ακριβώς αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Για έναν αθλητή που τρέχει μικρές αποστάσεις, αυτό σημαίνει το να βλέπει τον εαυτό του να κάνει την τέλεια εκκίνηση και να κερδίζει τον αγώνα. Βλέπει τον εαυτό του να κάνει όλες τις κινήσεις από πριν, οπότε είναι πνευματικά έτοιμος να το κάνει και στην πραγματικότητα.

Η πνευματική προθέρμανση μάς βοηθάει να είμαστε απόλυτα συγκεντρωμένοι. Πριν πάμε να κάνουμε κάτι σημαντικό, καλό είναι να δούμε πρώτα τον εαυτό μας να το κάνει.

shutterstock_345950657

 

8.Το να έχουμε το κινητό μας μονίμως στην δόνηση ή στον ήχο:

Όταν το κινητό μας είναι συνέχεια ενεργοποιημένο, είναι σαν να παρακαλούμε να μάς διακόψουν. Η διακοπή καταστρέφει την συγκέντρωση και την παραγωγικότητα. Μπορούμε απλά να το κλείσουμε.

9.Το να βλέπουμε συνεχώς YouTube:

Αν πιάσουμε τον εαυτό μας να βλέπει το ένα μετά το άλλο βίντεο στο YouTube, τότε θα πρέπει να θέσουμε ένα όριο στο πόσο το χρησιμοποιούμε καθημερινά.

10.Να μην ξέρουμε πως να πούμε όχι:

Αν δεχόμαστε ό,τι και αν έρχεται στον δρόμο μας, τότε σύντομα, θα μας πνίξουν οι δουλειές, τα πλάνα και οι κοινωνικές δραστηριότητες. Θα μπλεχτούμε με πολλά παραπάνω πράγματα από αυτά που μπορούμε να αντέξουμε, από παραγωγικής πλευράς. Με αυτό τον τρόπο θα καταλήξουμε να κάνουμε ένα εκατομμύριο πράγματα άτσαλα, παρά λίγα και καλά.

Ο Steve Jobs έλεγε: “Ο κόσμος νομίζει ότι συγκέντρωση είναι να πεις ναι σε αυτό που κάνεις εκείνη την στιγμή. Αλλά δεν σημαίνει αυτό καθόλου. Σημαίνει ότι πρέπει να πεις όχι σε εκατομμύρια άλλες ιδέες που υπάρχουν στο μυαλό σου. Πρέπει να διαλέξεις πολύ προσεκτικά. Βασικά, είμαι πιο περήφανος για αυτά που δεν έχω κάνει, παρά για αυτά που έχω κάνει. Καινοτομία σημαίνει να λές όχι σε χίλια πράγματα.”

11.Το να αναβάλλουμε συνεχώς μια δουλειά:

Έχετε ακούσει ποτέ τον κανόνα που λέει ότι όσο πιο πολύ αναβάλλουμε κάτι, αυτό έχει όλο και λιγότερες πιθανότητες να γίνει ποτέ; Οι παραγωγικοί άνθρωποι κατανοούν αυτόν τον νόμο, και σέβονται πως πρέπει πρώτα να κάνουμε τα πιο σημαντικά πράγματα, και τα μικροπράγματα στην συνέχεια. Δύο χρήσιμες συμβουλές είναι:

  • Όταν νιώθουμε πως πρέπει να κάνουμε κάτι σημαντικό, να το κάνουμε επιτόπου!
  • Αν πάλι δεν νιώθουμε πως θέλουμε να το κάνουμε, αλλά πρέπει να γίνει εκείνη την ώρα, να το κάνουμε επιτόπου!

12.Το να νιώθουμε πως πρέπει να είμαστε κοινωνικοί:

Δεν οφείλουμε να μιλάμε σε κόσμο, εκτός αν το θέλουμε. Είναι αποδεκτό να θέλουμε να συγκεντρωθούμε στην δουλειά μας, και στις σπουδές μας, και να έχουμε τις πόρτες κλειστές. Μάλιστα, ο κόσμος το εκτιμάει αυτό γιατί σημαίνει πως παίρνουμε σοβαρά αυτό που κάνουμε και δίνουμε αξία στον χρόνο μας και στην δουλειά μας. Τί μπορούμε να κάνουμε:

  • Να αποφεύγουμε να μιλάμε σε κόσμο,
  • να κλείνουμε την πόρτα μας,
  • να αναφέρουμε πως δεν έχουμε χρόνο γιατί έχουμε δουλειά.

13.Το να κάνουμε παραπάνω συναντήσεις από όσο χρειάζεται:

Αν παρατηρούμε ότι κάνουμε πολλές συναντήσεις, τότε θα καταλάβουμε πως γινόμαστε λιγότερο παραγωγικοί, καθώς διακοπτέται η δουλειά μας συνέχεια. Αυτό, όμως, θα μπορούσε να διορθωθεί με το να λέμε απλά όχι.

Παραπομπές

Sunstrom, Ludvig. Lifehack – ’13 Things That Are Stressing You Out And Making You Less Productive.’ Web.

About the author

MyCare

Το MyCare είναι ένας οδηγός για το πώς μπορούμε να ζούμε φυσικά με ασφάλεια, εκμεταλλευόμενοι παράλληλα όλες τις δυνατότητες που μάς προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία.