Uncategorized κηπουρική

10 αρωματικά φυτά που θα πρέπει να έχουμε πάντα στην κουζίνα μας

Ανάγνωση σε 4,5′

Το να καλλιεργήσουμε αρωματικά φυτά στο σπίτι είναι μια διασκεδαστική και οικονομική δραστηριότητα, που είναι και καλή για την υγεία μας. Επιπροσθέτως, με το να κάνουμε πιο γευστικά τα φαγητά μας με τα βότανα αυτά, τα ενισχύουμε σε αντιοξειδωτικά και απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

Η μισή από την διατροφική αξία των φυτών, χάνεται μετά την πρώτη μισή ώρα, που έχουν θεριστεί. Όταν καλλιεργούμε τα δικά μας φυτά, μπορούμε να κόψουμε εκείνη την ώρα μικροποσότητες για τις ανάγκες μας, και να τα καταναλώσουμε επιτόπου φρέσκα.

Ας δούμε παρακάτω 10 από αυτά τα αρωματικά φυτά μαζί με μερικές συμβουλές για να τα καλλιεργήσουμε:

1.    Δεντρολίβανο: Αυτό το όμορφο, αρωματικό βότανο, συνδυάζει συστατικά που θα βελτιώσουν την αίσθηση της όσφρησης, αλλά και καρνοσικό οξύ (carnosic acid) που λέγεται πως προλαμβάνει τον καρκίνο. Σε μία έρευνα του Πανεπιστημίου Northumbria στην Αγγλία, οι άνθρωποι είχαν καλύτερες επιδόσεις σε τεστ μνήμης, αν υπήρχε η μυρωδιά του δεντρολίβανου μέσα στο δωμάτιο.

Συμβουλή: Το δεντρολίβανο καλλιεργείται καλύτερα όταν έχει πολύ ήλιο και θέλει συχνό πότισμα.

2.    Θυμάρι: To θυμάρι έχει χρησιμοποιηθεί πολλές φορές σαν βότανο θεραπείας και προστασίας του οργανισμού από αναπνευστικά προβλήματα, όπως η βρογχίτιδα, και έχει και αντισηπτικές ιδιότητες. Ακόμα καλύτερα, το θυμάρι δεν έχει καμία θερμίδα και μπορεί να δώσει ένταση σε σούπες, σαλάτες και σε κάθε συνταγή που μπορούμε να φανταστούμε, ακόμα και σε ένα αφρώδες κρασί.

Συμβουλή: Μικρά και γεμάτα φυτά, η ιδανική λύση για να ομορφύνουμε το σπίτι μας. Το θυμάρι διατηρείται μέσα στο σπίτι και μένει μικρό σε μέγεθος. Απλά θα πρέπει να βεβαιωθούμε ότι το βλέπει αρκετός ήλιος.

3.    Λεβάντα: Η λεβάντα δεν είναι απλώς ένα ωραίο φυτό, είναι γεμάτο με πλεονεκτήματα για την υγεία. Το άρωμά της είναι ηρεμιστικό, μπορεί να βοηθήσει και στην αυπνία, και περιέχει αντιοξειδωτικά, όπως η πολυφαινόλη, που μπορεί να βοηθήσει στην πρησμένη κοιλιά.

Συμβουλή: Η λεβάντα είναι ένα φυτό που μεγαλώνει αρκετά, και είναι καλύτερα να την κρατάμε έξω. Καλό είναι να είναι σε σημείο που έχει φως για να παίρνει 8 ώρες ήλιου τουλάχιστον μέσα στην μέρα.

H λεβάντα απαιτεί στεγνό χώμα, οπότε όταν την φυτέψουμε, θα πρέπει να σιγουρευτούμε ότι έχει αρκετές τρύπες στο κάτω μέρος της γλάστρας, για να γίνεται η απαραίτητη αποστράγγιση.

4.    Βασιλικός: Ο βασιλικός είναι γνωστός για τις ηρεμιστικές του δυνατότητες, είναι επίσης μια καλή πηγή φυτικών ινών, και έχει αποτοξινωτικές επιδράσεις στο συκώτι (μετά από ένα ξενύχτι είναι ιδανικός την επόμενη μέρα στο πρωινό!). Το λάδι από βασιλικό, βοηθάει και στην αντιμετώπιση των δερματικών ατελειών,  χάρη στην αντιφλεγμονώδη δράση του.

Συμβουλή: Ο βασιλικός είναι ένα δυνατό βότανο, που φυτεύεται εύκολα, μέσα ή έξω. Δεν χρειάζεται πολύ φροντίδα, εκτός του ποτίσματος κάθε δεύτερη μέρα.

5.    Μαϊντανός: Μην αφήνετε αυτό το βότανο να κάθεται στην άκρη του πιάτου σας, σαν διακοσμητικό. Είναι γεμάτο θρεπτικά συστατικά, περιέχει βιταμίνη Α και C, και μόνο μια κουταλιά του γλυκού μάς προσφέρει μισή από την καθημερινή μας ανάγκη σε βιταμίνη Κ, ένα στοιχείο απαραίτητο για την καλή κυκλοφορία του αίματος.

Συμβουλή: Ο μαϊντανός, είναι εύκολος στην καλλιέργεια. Θέλει συχνό πότισμα για να μην ξεραίνεται το χώμα, γιατί αν στερέψει δύσκολα επαναφέρεται. Ο μαϊντανός αργεί να βγει σε σχέση με τα υπόλοιπα βότανα, αλλά αξίζει την αναμονή.

6.    Φασκόμηλο: Πολλά προϊόντα ομορφιάς έχουν μέσα φασκόμηλο και δεν είναι περίεργο. Περιέχει αντισηπτικά και αντιοξειδωτικά συστατικά, που βοηθάνε στην μάχη με την γήρανση, ένα bonus για όλα τα προϊόντα ομορφιάς. Το φασκόμηλο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν προστασία απέναντι στην κούραση και το άγχος, ενώ βοηθάει και την μνήμη.

Συμβουλή: Το φασκόμηλο είναι ένα βότανο που απαιτεί υψηλή φροντίδα. Για να θριαμβεύσει πρέπει να έχει ένα καλό νωπό χώμα, αρκετό ήλιο και πότισμα κάθε 2 μέρες.

7.    Κόλιανδρος (Cilantro): To βασικό στοιχείο της Μεξικάνικης και Ασιατικής κουζίνας, ο κόλιανδρος, προσφέρει σίδηρο και φυτικές ίνες, και βοηθάει τον οργανισμό να αποτοξινωθεί από όλα τα βαρέα μέταλλα. Το σώμα μας μπερδεύει τα βαρέα μέταλλα με θρεπτικά συστατικά. Ο κόλιανδρος ενσωματώνεται με τον υδράργυρο, τον μόλυβδο, και άλλα τοξικά μέταλλα και τα απομακρύνει από τους ιστούς.

Συμβουλή: Εξαιτίας της βαθιάς ρίζας του, θέλει μεγάλη βάση με πολύ χώμα για να αναπτυχθεί, και είναι ένα από τα λίγα βότανα που αποτελούν μεγάλη πρόκληση για για να το καλλιεργήσουμε εσωτερικά. Η θετική πλευρά είναι ότι όταν βγάλει σπόρους, μπορούμε να τους κρατήσουμε, είναι γνωστοί για την ιδιαίτερη γεύση τους.

shutterstock_87713401

 

8.    Σχοινόπρασο: Αυτό το γευστικό βότανο ανήκει στην οικογένεια των κρεμμυδιών, και μπορεί να μας βοηθήσει να ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι το να τρώμε συνδυαστικά ένα μείγμα λαχανικών, που περιέχει σκόρδο, κρεμμύδια, πράσο, και σχοινόπρασο, μειώνει το ρίσκο για ανάπτυξη συγκεκριμένων μορφών καρκίνου, όπως αυτός του προστάτη, του στομαχιού και του στήθους.

Συμβουλή: Είναι ένα από τα βότανα που φυτρώνουν εύκολα μέσα στο σπίτι και δεν χρειάζονται πολύ ήλιο. Γίνονεται αρκετά ψηλό, αλλά δεν χρειάζεται πολύ χώρο για να αναπτυχθεί.

9.    Άνηθος: Αυτό το εύγεστο βότανο είναι πασπαρτού στην ελληνική κουζίνα και όχι μόνο! Είναι πολύ καλή πηγή αντιοξειδωτικών (όπως η βήτα καροτίνη), και έχει ακουστεί ότι θεραπεύει και τον λόξυγγα. Για τον λόξυγγα, μπορούμε να αναμείξουμε μια κουταλιά από φύλλα άνηθου με βραστό νερό, να στραγγίξουμε τα φύλλα και πιούμε το νερό σιγά – σιγά.

Συμβουλή: Ο άνηθος χρειάζεται πολύ ήλιο, και φυτρώνει καλύτερα σε χώμα που δεν είναι πολύ πυκνό, αλλά βαθύ. Το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να τον φυτέψουμε σε μια μεγάλη γλάστρα έξω ή μέσα. Αν αποφασίσουμε να τον βάλουμε έξω, θέλει πότισμα μόνο μια φορά την εβδομάδα, ενώ αν είναι μέσα απαιτεί μεγαλύτερη προσοχή.

10.    Μέντα: Η μέντα έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α, και μας δίνει λίγο παραπάνω από την μισή ημερήσια ανάγκη μας σε βιταμίνη Α, μόλις σε 2 κουταλιές του γλυκού. Η μέντα είναι καλή για την ναυτία, την αναπνοή, την πέψη, τους πονοκεφάλους, αναπνευστικά προβλήματα, εξανθήματα, προβλήματα με τα δόντια, κ.ά. Ποιόν άλλο λόγο θέλουμε για να χρησιμοποιήσουμε αυτό το βότανο; Έρευνες έχουν δείξει ότι κάποια σημαντικά έλαια στην μέντα, έχουν θετικά αποτελέσματα στην γυμναστική, στο ρυθμό της αναπνοής και στην κυκλοφορία του αίματος.

Συμβουλή: Προσοχή! Αυτό το βότανο μεγαλώνει πολύ γρήγορα, και θέλει πολύ χώρο. Επειδή μεγαλώνει τόσο γρήγορα και καλά, θα καταστρέψει οτιδήποτε βρίσκεται γύρω του. Είναι καλύτερο να το φυτέψουμε έξω, σε περβάζι.

Το να ξεκινήσουμε την καλλιέργεια του κήπου της κουζίνας μας είναι πολύ εύκολο. Οποιοδήποτε μαγαζί με είδη κηπουρικής θα έχει αυτά που χρειαζόμαστε. Μπορούμε να βρούμε είτε σπόρους ή και ολόκληρα φυτά σε πολύ οικονομικές τιμές.

Τι θα χρειαστούμε:

Για το φύτεμα σε εσωτερικούς χώρους θα χρειαστούμε γλάστρες, βιολογικό χώμα, και σπόρους, ή τα έτοιμα γλαστράκια. Για τους εξωτερικούς χώρους θα χρειαστούμε τα ίδια, αλλά αντί για γλάστρες, καλό είναι να προμηθευτούμε ένα ψηλό ξύλινο κουτί σαν κρεβάτι.

Παραπομπές

By Rebecca Toback. Health.com – ’10 Healthy Herbs to Grow (and Eat) at Home.’ Web.

Σημείωση του MyCare: Προκειμένου να μην οξειδώνονται, καλό θα είναι να ψιλοκόβουμε τα αρωματικά φυτά με ένα κεραμικό μαχαίρι και όχι με μεταλλικό.

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

About the author

MyCare

Το MyCare είναι ένας οδηγός για το πώς μπορούμε να ζούμε φυσικά με ασφάλεια, εκμεταλλευόμενοι παράλληλα όλες τις δυνατότητες που μάς προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία.