υγεία Ψυχολογία

Σωματική και ψυχολογική εξάντληση: πώς να την αντιμετωπίσουμε

shutterstock_696252832

Ανάγνωση σε 2,5′

Σωματική και ψυχολογική εξάντληση

Η εξάντληση, γνωστή και ως υπερβολική κούραση, είναι η ιδιαίτερα μεγάλη απώλεια ενέργειας που μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα ενός ατόμου να εκτελεί σωματικές και πνευματικές δραστηριότητες. Καθώς οι πιθανές αιτίες που μπορούν να προκαλέσουν εξάντληση είναι κυριολεκτικά αμέτρητες σε αριθμό, μεταξύ των συχνότερων περιλαμβάνονται το εκτεταμένο stress και η έλλειψη ποιοτικού ύπνου. Η ψυχολογική και σωματική εξάντληση μπορούν να επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό την ικανότητα ενός ατόμου να αποδώσει τόσο στη δουλειά όσο και σε άλλους τομείς, καθώς επίσης μπορούν να έχουν έναν αρνητικό αντίκτυπο στην υγεία, όταν προκαλούνται από την έλλειψη ύπνου. Η καλύτερη κατανόηση της ίδιας της φύσης της ψυχολογικής και της σωματικής εξάντλησης, θα μπορούσε να οδηγήσει στην ανάπτυξη αποτελεσματικών μεθόδων σχετικά με την πρόληψη αλλά και την θεραπεία της συγκεκριμένης κατάστασης.

Αίτια

Η κόπωση αποτελεί έναν από τους πιο κοινούς λόγους που μπορούν να οδηγήσουν στην επίσκεψη σε έναν γιατρό. Αποτελεί το πιο κοινό σύμπτωμα που μπορεί να αποδοθεί σε μια ευρεία γκάμα παθήσεων από ναν απλό πυρετό έως και την μόλυνση απαό τον ιό του AIDS, αποτελεί δε χαρακτηριστικό σύμπτωμα πολλών αυτοάνοσων ασθενειών. Σύμφωνα με την Medline Plus, το χρόνιο άγχος, η έλλειψη ύπνου και η κατάχρηση εθιστικών ουσιών όπως η ζάχαρη και η καφεΐνη, αποτελούν αίτια της σωματικής εξάντλησης.

Όσο για την ψυχολογική εξάντληση, μπορεί να προκληθεί ή να επιδεινωθεί από την ανία, από τις κουραστικές ή επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες, και από το συναισθηματικό άγχος που είναι πιθανό να προκληθεί από υπερβολική πίεση στη δουλειά ή από τις προσωπικές μας σχέσεις.

Η ψυχολογική εξάντληση συνδέεται συχνά με την υπερβολική δουλειά ή με την παρατεταμένη έκθεση σε στρεσσογόνες καταστάσεις εντός του εργασιακού χώρου. Σύμφωνα με το Mayo Clinic, μεταξύ των συμπτωμάτων της υπερβολικής δουλειάς περιλαμβάνονται η αδυναμία συγκέντρωσης, η μειωμένη παραγωγικότητα και η ευερέθιστη συμπεριφορά προς τους πελάτες ή τους συναδέλφους. Αισθήματα όπως η δυστυχία, η ματαιότητα και η σύγχυση, βρίσκονται ανάμεσα σε εκείνα που μπορεί να βιώσουν τα άτομα με ψυχολογική εξάντληση.

Επιστρέφοντας στην σωματική εξάντληση, εκείνη είναι περισσότερο πιθανό να εμφανιστεί στο σώμα υπό τη μορφή συμπτωμάτων όπως η δυσκολία κατά την αναπνοή, οι αργές κινήσεις, οι αδύναμοι μύες και η ανικανότητα παραμονής σε εγρήγορση. Μεταξύ άλλων κοινών συμπτωμάτων, περιλαμβάνονται επίσης το συχνό χασμουρητό και η αυξημένη ευαισθησία στον πόνο.

Παρενέργειες

Παρόλο που τα παραπάνω συμπτώματα μπορεί να αποτελούν μονάχα μια απλή ταλαιπωρία για εκείνον που τα βιώνει, η σωματική και ψυχολογική εξάντληση μπορεί να οδηγήσει σε αρκετά σοβαρά προβλήματα εάν παραμείνει αθεράπευτη. Η μειωμένη ακαδημαϊκή ή εργασιακή απόδοση, η μειωμένη ικανότητα για επίλυση προβλημάτων όσο και η ευερέθστη συμπεριφορά, βρίσκονται μεταξύ των κοινών παρενεργειών που μπορούν να οδηγήσουν σε παρεξηγήσεις στον εργασιακό χώρο, χαμηλούς βαθμούς στο πανεπιστήμιο ή ακόμα και την απώλεια μιας δουλειάς.

Όταν προκαλείται από την έλλειψη ύπνου, η εξάντληση μπορεί να προκαλέσει μείωση στην αποδοτική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Σύμφωνα με το National Institute of Neurological Disorders and Stroke, ο ύπνος θεωρείται πως λειτουργεί ως ένας μηχανισμός εξοικονόμησης ενέργειας για το ανοσοποιητικό σύστημα του ανθρώπου, ενδυναμώνοντάς το για να αντιμετωπίσει τις ασθένειες και τις μολύνσεις.

Πρόληψη / Θεραπεία

Η καλύτερη θεραπεία για την σωματική και ψυχολογική εξάντληση είναι ο ύπνος και η χαλάρωση. Ένας ύπνος διάρκειας τουλάχιστον 8 ωρών κάθε βράδυ θα αποτελούσε μια ιδανική λύση, αν και οι ανάγκες ύπνου διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Αφιερώνοντας τον κατάλληλο χρόνο προκειμένου να χαλαρώσετε και να ξεφύγετε από το stress της δουλειάς, θα μπορούσατε επίσης να βοηθήσετε τον εαυτό σας να ξεπεράσει την ψυχολογική εξάντληση που μπορεί να νιώθετε. Τα μικρά και περιοδικά διαλείμματα από τους παράγοντες που σας προκαλούν την σωματική και ψυχολογική εξάντληση, σε συνδυασμό με την τακτική άσκηση και μια υγιεινή διατροφή, θα μπορούσαν να σας φέρουν αρκετά κοντά στην επαναφορά της ενέργειας και της ισορροπίας στον οργανισμό σας.

shutterstock_443201875

 

Προσοχή

Εάν βιώνετε εξάντληση που παράλληλα συνοδεύεται από ζαλάδα, απώλεια των αισθήσεων ή ταχυκαρδία, αναζητήστε άμεσα ιατρική βοήθεια. Αυτά μπορεί να αποτελούν σημάδια επικίνδυνων για τη ζωή σας παθήσεων.

Παραπομπές

Hanes, Tracii. LiveStrong.com – ‘Mental and Physical Exhaustion.’ Web.

About the author

MyCare

Το MyCare είναι ένας οδηγός για το πώς μπορούμε να ζούμε φυσικά με ασφάλεια, εκμεταλλευόμενοι παράλληλα όλες τις δυνατότητες που μάς προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία.